Problémy s dodavateli?

Včasné dodávky i ne zcela běžného zboží (materiálu nebo přístrojů) jsou nutnou podmínkou klidné a úspěšné práce lékaře. S tím souvisí i nutnost skladování zásob a náklady s tím spojené. Velmi důležitý je proto výběr vhodného dodavatele a řešení problematiky objednávek v ordinaci obecně.

Při návštěvě Pragodentu, největší výstavy se zubolékařskou tématikou v ČR, je nám vždy vždy záhadou, kolik firem se může živit v oboru, kde se pohybuje cca zubních 10.000 lékařů, ze kterých jsou cca 2/3 podnikatelé (provozovatelé ordinací). Ač se v tomto oboru pohybuji již 20 let, řadu firem (ani jejich zboží) vůbec neznám a dle prezentace firmy bych si od nich nekoupila ani propisku. Jestliže tedy takové firmy (zdá se) fungují, naskýtá se otázka, kdo jejich fungování podporuje. Jste to samozřejmě Vy.

Je dobré si uvědomit, že drtivá většina dodavatelských firem v ordinacích jsou firmy obchodní. Jejich podnikání je založeno na tom, že něco nakoupí a prodají. Tedy žádná přidaná hodnota.


Ryze obchodní firma často ani neumí zařídit servis prodávaných přístrojů, znalosti obchodních jsou teoretické, získané na nějakém firemním školením (kde je samozřejmě řeč o výhodách produktu a prodejních taktikách). Nejde o firmy výrobní, které samozřejmě své zboží musí také prodat, ale ve kterých je vazba na vývoj, výrobu atd. Tedy cílem takové obchodní firmy je získat k prodeji nejzajímavější zboží a s co největším ziskem ho prodat. Nic proti nim, jen je nutné si to uvědomit a vyčerpat z této pozice maximum.

Problémy s dodavateli

Řada lékařů si stěžuje na tyto problémy s dodavateli:

  • vysoké ceny, nemožnost porovnat cenu (firma má výhradní zastoupení)
  • neseriózní jednání, obchodní zástupci nutí nekalými praktikami do prodeje
  • nekompletnost dodávky (např. chybí návody k použití v českém jazyce)
  • změnu pravidel v průběhu spolupráce (zvýšení cen bez toho, aby lékaře informovali)
  • dodavatelé neznají problematiku (např. legislativní požadavky na provozování určitého přístroje), klamou lékaře.

My ještě přidáváme:

  • absence obchodní etiky, respektu ke klientovi (zaměření se jen na obchodní případ)
  • obchodní dohody mezi spřízněnými firmami, které jsou pro lékaře nevýhodné
  • obchodní politikou Vás nutí podporovat jejich obchodní cíle, které při bližším zkoumání nesdílíte
  • nabízí akční nabídky, které vůbec nejsou akční, ale standardní.
Vy, lékaři, podnikatelé, jste ti, kteří situaci mohou změnit. Vyberte si spolehlivé dodavatele. Jestliže nebudou mít problematičtí dodavatelé od Vás objednávky, přesunou svou činnost do jiné oblasti nebo zkrachují. Jestliže se výběru dodavatelů a jejich průběžnému hodnocení odmítáte věnovat, pak si nemůžete stěžovat.