Jestliže jste tvořili webové stránky svého pracoviště, jistě jste hledali inspiraci u kolegů lékařů. Často bohužel marně.
V rámci našich školení jsme prošli několik desítek webových stránek lékařů. Řadu z nich jsme během školení analyzovali, upozornili jsme na zásadní chyby a doporučili změny jak ve vzhledu a fungování, tak v obsahu. Na prstech jedné ruky by se daly spočítat ty webové stránky zdravotnických pracovišť, které by mohly sloužit jako vzor.
Co vlastně by měly webové stránky lékaře (zdravotnického zařízení, tedy poskytovatele zdravotní péče) obsahovat? Co Vám to přinese?
Zaměření stránek na potřeby pacienta
Řada webových stránek zdravotnických zařízení se zaměřuje jen na informace o pracovišti, případně přidá seznam prováděných výkonů. To, kde sídlíte a jakou máte provozní dobu, je důležité, ale nikoho to neoslní. Takové stránky maximálně pomohou stávajícím pacientům najít na Vás telefonní kontakt, jiný přínos nemají. Webové stránky ale mohou být nástrojem daleko účinnějším.
[googlefont font=“Patrick Hand“ size=“20px“ margin=“10px 0 10px 0″]Webové stránky firmy by měly být zacíleny na přání a potřeby pacienta namísto poskytování informací o firmě. Zásadní hodnotou je zde přínos pro pacienta.[/googlefont]
Kvalitní webové stránky Vám pomohou pro Vaši praxi získat ty pacienty, o které stojíte. Jak se prezentujete na webu, by mělo odrážet styl Vaší práce. Prvotní dojem vlastně neprobíhá až v ordinaci, ale již prostřednictvím webových stránek. Pacient by po návštěvě Vašich stránek měl přicházet do ordinace už s jasnou představou, co od Vás může očekávat.
Odborné informace
Důležité je na svůj web přidat detailní informace o výkonech. Co a jak děláte, proč to děláte, co k tomu používáte, jak dané vyšetření či ošetření probíhá. Pacient zjistí, jak náročné dané vyšetření či ošetření je z hlediska materiálu, přístrojů i času lékaře. To Vám pomůže „obhájit“ ceny výkonů.
Pacienti, kteří přichází do Vaší ordinace, protože je zaujaly Vaše webové stránky, sdílí Vaši vizi léčby a péče o klienty. V ordinaci nemusíte nic složitě vysvětlovat, pacient přichází poučen. Na e-mailové dotazy pacientů můžete jednoduše odpovídat odkazem na Vaše webové stránky, kde máte dané téma zpracováno. Ušetříte si čas psaním odpovědí i diskusí s pacientem v ordinaci. Předejít dotazům je vždy lepší. Informace zpracované pro webové stránky můžete použít i v ordinaci při informování pacientů o plánovaných výkonech.
Kvalitní obsah je navíc nástrojem pro vyhledavače. Zamyslete se nad tím, co pacienti ve Vašem oboru na webu hledají. Jestliže si někdo chce nechat vybělit zuby, pravděpodobně nebude hledat „zubní lékař“, ale „bělení zubů“. Jedna zmínka v popisu prováděných výkonů vyhledavač nepřesvědčí, aby Vás posunul na první pozice. Kvalitně zpracovaný článek s tímto nadpisem je silnější kalibr.
Prezentace vedoucího lékaře a ostatních pracovníků
Každý pacient chce, aby jeho lékař byl odborníkem. Chce, aby ho ošetřoval ten nejlepší. Myslíte, že není Váš životopis zrovna zajímavý? Nevadí, zajímavě jde jistě napsat. Apelujte na délku Vaší praxe, zkušenosti, vzdělávání v oboru, přidejte informace o členství v odborných sdruženích, absolvovaná školení a přednášky (doma i v zahraničí), vlastní přednášky, publikační činnost, certifikáty. Můžete uvést i Vaše osobní zájmy, koníčky, stručné informace o rodině. Pacient nabude dojmu, že Vás zná a pomůže mu to při získávání důvěry.
Je vhodné představit další členy teamu, ukázat systém práce a vedoucí pozici.
Cíle a vize pracoviště
V čem je Vaše péče oproti kolegům jiná? Proč by měl pacient zvolit zrovna Vaše pracoviště? Sepište seznam důvodů. Jestliže jste o tom nikdy nepřemýšleli, bude to cesta, jak si ujasnit, kam směřovat Vaši praxi. Jasně stanovená vize Vás motivuje a dává směr Vaší činnosti.
[googlefont font=“Patrick Hand“ size=“20px“ margin=“10px 0 10px 0″]Jak se říká, každý lékař si zaslouží své pacienty a každý pacient svého lékaře.[/googlefont]
Jakou máte vizi, jakým stylem pracujete, takové budete mít i pacienty. Jak se chováte Vy k nim, chovají se oni k Vám. Ti, kterým to nevyhovuje, si najdou jiného lékaře. A to je v pořádku.
Fotografie
Používejte kvalitní fotografie od profesionála, které budou mít jednotný styl a budou aktuální. Jestliže toto není možné, je lepší fotografie neuveřejňovat vůbec. Osobní fotografie, případně fotografie dodané Vašimi pracovníky, nepoužívejte. Důležité je se na profesionální fotografování připravit. Fotografie osob budou výrazně lépe vypadat, když osoby předtím upraví vizážistka. I muže. Prostory je zase nutné „uklidit“, to znamená odstranit rušivé prvky vybavení, které by na fotografii nevypadaly dobře. Zkušený fotograf si s tím poradí, prostor si připraví. Vhodné je zase naopak přidat prvky, které upoutají pozornost a nabudí dojem běžného pracovního dne namísto sterilní ordinace (květina, zapnutý monitor s vhodným obrázkem, …). Získané kvalitní fotografie časem určitě použijete i pro jiné účely.
- Uveřejněte fotografie jednotlivých členů celého pracovního teamu (nejlépe stylem kvalitní podobenky, přílišná kreativita obvykle nepůsobí seriózně). Pozor, kvalitní podobenka neznamená ale kopii fotografie z občanského průkazu! Team by měl být vždy kompletní. Pokud k Vám nastoupí někdo nový, nečekejte s portrétem, až se to fotografovi bude hodit či až budete mít dostatek nových lidí. Sjednejte si s fotografem smlouvu a pošlete nového pracovníka k němu do ateliéru.
- Začleňte fotografie prostředí a vybavení ordinace. Stačí 2-3 fotografie (např. domu zvenku, čekárny, ordinace). Pacientům to usnadní orientaci, získáte jejich důvěru, protože budou vstupovat do „známého“ prostředí. Pro moderní prezentaci prostor můžete využít i virtuální prohlídky (zajistí např. certifikovaní fotografové Google).
- Je-li to vzhledem k profesi lékaře vhodné, uveřejněte fotografie před a po ošetření (léčbou). Zde je ovšem na místě vnímat hranici, za kterou už je dokumentace pacientům nepříjemná. Nikdo se nechce dívat na krev, šití, atd.
- Získejte další ilustrační fotografie (opět v závislosti na profesi lékaře), které zachycují nejen klasické krásné úsměvy spokojených jednotlivců, ale hlavně situace, při kterých je důležité úspěšné vyřešení daného zdravotního problému (např. pracovní rozhovor nebo blízký rozhovor muže a ženy, ortopedie – jízda na kole, lyžích,… ).
Videa
Říká se, že řada lidí (hlavně mladých) raději shlédne krátké video, než aby četla článek. Video by mělo trvat cca minutu, maximálně dvě. Video informuje rychle a působí na více smyslů. Pomáhá pacientovi zbavit se případného strachu z návštěvy lékaře a motivuje pacienta, že je daný problém možné řešit.
Opět pozor na Vaši profesionalitu i zpracování. Jen málokdo z nás má dar (nebo odborný výcvik) být profesionální řečník. Přednášet občasně na školeních či konferencích není totéž, živý kontakt s publikem je v některých ohledech snažší. Záznam neodpouští chyby. Kompromisy se nepřipouštějí a působí neprofesionálně, často dokonce humorně a odpudivě. Objevili jsme řadu příkladů, jak nedostatečná příprava dokáže zhatit původně dobrý úmysl (od známého ehm a hmm, po nepřipravenost tématu, obecné nic neříkají řeči). To nikdo poslouchat nechce.
Vhodné je krátké video, kde pacient hovoří o svých splněných přáních či lékař o vizích své ordinace. Netroufáte si sami promluvit či nemáte vhodné pacienty? Nevadí. Někdy je naopak lepší z videa odstranit osoby a pojmout ho jako „film“ o pracovišti, výkonech, atd., který působí na smysly jen pomocí obrazu a hudby.
Informace o cenách a zdravotních pojišťovnách
Na problematiku zveřejnění cen pracoviště na internetu (webových stránkách lékaře) panují různé názory. My podporujeme, aby ceny uvedeny byly. Pacient je již od počátku informován o přibližné cenové hladině a má možnost se s ní ztotožnit. Nezná-li ceny, může v ordinaci velmi rychle dojít k jeho zklamání případně i k roztržkám. A Vy budete jen vysvětlovat, obhajovat se. Je vhodné na webu uvést jen několik nejčastějších výkonů tak, aby jejich názvy byly srozumitelné i pro laika. Kopírovat celý ceník nemá význam.
Vhodné je uveřejnit i seznam spolupracujících zdravotních pojišťoven, případně výkony jimi hrazené. Ač situace s pojišťovnami není jednoduchá, buďte otevření, jednejte fér. Opět předejdete dotazům, problémům a ušetříte čas Vám i sestře. Osvědčilo se nám sepsat několik řádek o systému zdravotního pojištění, co je jím pokryto a co ne. Co pojišťovny řeší, co může klient čekat a nabídnout mu alternativu mimo ZP.
Odkazy
Vítané jsou odkazy na jiné zajímavé stránky o dané problematice. Pozor, měly by se vždy otevírat do nového okna, aby Vám návštěvník Vašich stránek „neutekl“. Ukážete, že máte přehled, rozšíříte obzory, navedete pacienta, kde se dále o dané problematice může informovat.
Vhodné je domluvit výměnu odkazů například s Vašimi dodavateli, spolupracujícími lékaři a jinými obchodními partnery. Tj. vy umístíte na Váš web informaci o kolegovi, kam odesíláte specializované případy, a naopak daný kolega na svůj web uvede Vás jako partnera, kolegu, se kterým úzce spolupracuje. Posiluje to pozici Vašeho webu, ukazuje to Vaši profesionalitu a možná také přiláká další návštěvníky.
Kontaktní informace
Nesmí chybět telefon a e-mail (pokud možno viditelně v záhlaví webu). Je vhodné přidat i kontaktní formulář, aby pisatel nemusel otevírat svého poštovního klienta, ale jednoduše Vám napsat přímo z Vašeho webu.
Pacienti často ocení i mapu, popis nejbližších zastávek MHD, případně popis cesty autem či nejbližší parkoviště. Tak si zajistíte včasný příchod pacientů.
Napadá nás ještě mnoho důležitých bodů. Ale tyto jsou hlavní. O dalších prvcích webu a nejčastějších prohřešcích webových stránek lékařů zase někdy příště.
Mohlo by vás zajímat
Odebírejte náš newsletter
Tipy, rady a novinky ze světa managementu ve zdravotnictví.
Přihlášením k odběru souhlasíte s našimi Zásadami ochrany osobních údajů.