Povinnosti související se zahájením provozování laseru v ordinaci

Laserové technologie v posledních letech významně pronikají všemi obory. Čím dál častěji se lasery objevují i v ordinacích (např. zubních lékařů, ale i jiných lékařských oborech), kde se podílí na řadě nových léčebných postupů. Plánujete laser pořídit? Víte, jaké budou Vaše povinnosti?

Z legislativního hlediska je zdrojem informací nařízení vlády č. 1/2008  o ochraně zdraví před neionizujícím zářením. Naše informace jsme čerpali také z konzultace s pražskou hygienickou stanicí. Pokud spadáte pod jinou HS, bude třeba si s nimi ještě ověřit, zda jejich požadavky souhlasí. Máme zkušenost, že každá HS může požadovat něco trochu odlišného, proto je také oblast dokumentace pro lékaře natolik složitá a náročná.

Třídy laserů

Lasery se rozdělují na 4 třídy. Zařadit laser do třídy je povinností výrobce. Třídu je povinen uvést na štítku přímo na laseru. Jde o třídy 1, 1M, 2, 2M,  3R, 3B, 4, dříve označeno jako I., II., IIIa, IIIb a IV.

1. třída se obvykle v ordinacích nachází jako tzv. zakrytované lasery. Ač je laser označen 1. třídou, pod krytem přístroje je zařízení s laserem vyšší třídy. Na krytu takového přístroje musí být uvedena výstraha, že demontáž či sejmutí krytu je rizikové. Pro provozování takového přístroje není potřeba žádné zvláštní opatření.

V ordinacích se ale častěji nachází lasery kategorie 4., pro které již platí řada povinností. Jde o opatření k ochraně zdraví (zejména zraku).

Povinnosti související se zahájením provozování laseru

Maximálně do měsíce poté, co se začne na pracovišti provozovat laser, je nutno tuto skutečnost ohlásit na HS a nechat si od nich vše zkontrolovat a schválit. Přijdou se podívat osobně.

Konkrétně bude kontrolu zajímat

  • Zda jsou na pracovišti návody k použití v češtině. Toto je, jak často zdůrazňujeme, klíčový dokument pro všechny přístroje.
  • V návodu je třeba zjistit požadavky na servis, revize, vlastní (interní) údržbu a BTK, tyto požadavky zapsat do karty přístroje a důsledně dodržovat.
  • Všichni pracovníci, kteří s přístrojem pracují, musí být zaškoleni dodavatelem či výrobcem (v tuto chvíli platí zákon, který to takto požaduje a neumožňuje, aby jeden zaškolený pracovník dále školil další zaměstnance na pracovišti; chystá se ovšem novela zákona, která snad toto kontroverzní nařízení zruší).
  • Vyžaduje-li to kategorie laseru (od 3B výše), je důležité zajistit pro všechny osoby (pracovníky i pacienty), které se nacházejí na laserovém pracovišti v okamžiku práce s laserem, ochranné brýle. Brýle musí chránit zrak před zářením s vlnovou délkou shodnou s vlnovou délkou záření používaného laseru.
  • laser_vystrazne_oznaceniPracoviště musí být na všech vstupních dveřích označeno výstražnými tabulkami, jedná se konkrétně o tři tabulky: symbol výstrahy laser, třída laseru, zákaz vstupu nepovolaným osobám s textem i v grafické podobě podle EU. Tabulky se dají objednat po internetu (např. zde je umí na míru vašim požadavkům)
  • Pro třídy 3B a 4 byste měli zabezpečit zamezení vstupu nepovolaným osobám během práce s laserem. HS se tedy bude zajímat, jak je řešeno zamykání při provozu laseru (pražské HS stačí pokud zamykáte zevnitř, na kouli netrvá).
  • Výstražná světelná signalizace umístěná na dveřích nebo v jejich blízkosti (pouze u laserů třídy 4). Svítící tabulku můžete objednat třeba zde.
  • Zda jsou v ordinaci nějaké odrazivé plochy (stěny, povrchy, předměty, tj. např. okna nebo certifikáty na stěně apod.). Plochy jako okna se doporučuje krýt žaluziemi z neodrazivého materiálu z vnitřní strany,  certifikáty pak sundat.
  • I na vlastním přístroji (případně na i koncovce) musí být výstrahy a označení nebezpečnosti.
  • Laserové zařízení by mělo být chráněno před neautorizovaným použitím (např. klíč či kód). Třída 3B a 4 musí být vybavena světelnou nebo akustickou signalizací chodu. Tato dvě opatření má na starost zajistit výrobce.

Dále doporučujeme

Zaškolení výrobce nebo dodavatele bývá zaměřeno na technické stránky chodu přístroje, samotnou práci s ním. Doporučujeme ještě laser začlenit do oblasti BOZP (pravděpodobně se změní identifikace a hodnocení rizik atd.). Zmiňované nařízení vlády 1/2008 Sb. stanoví minimální rozsah informací poskytnutých zaměstnanci k ochraně zdraví při práci:

„Zaměstnancům, kteří vykonávají práce spojené s expozicí neionizujícímu záření, musí zaměstnavatel poskytnout k ochraně zdraví při práci vždy informace o

  • a) opatřeních přijatých na základě tohoto nařízení, nejvyšších přípustných hodnotách, způsobu jejich stanovení, jakož i o možných rizicích, která vyplývají z jejich překročení
  • b) výsledcích zjišťování a hodnocení
  • c) způsobech, jak rozpoznat zdraví škodlivé účinky expozice a jak je ohlašovat
  • d) bezpečných pracovních postupech vedoucích ke snižování rizik souvisejících s expozicí neionizujícímu záření.“

 A na závěr tři potěšující informace (dle informací pražské HS)

  • není třeba dělat kvůli laseru žádné změny v kategorizaci prací (dříve bylo nutné mít zaměstnance pracující s laserem v kategorii III), na práci s laserem se nepohlíží jako na rizikovou
  • není třeba dělat vyšetření očního pozadí u zaměstnanců pracujících s laserem
  • také provozní deník není třeba, pokud to nežádá návod k použití.

Zajímá Vás, jak je to s laserovým ukazovátkem? Přečtete si výstižné informace z Hygienické stanice hl. města Prahy.

Sdílejte článek

Mohlo by vás zajímat

Povinnost mít zpravovány cenové kalkulace je dána legislativou. Týká každého zdravotnického zařízení (poskytovatele zdravotních služeb), které nabízí pacientům nějaké vlastní výkony - zdravotní služby (mimo...

'

Vážíme si pozvání OSK Olomouc na Beskydské Intermezzo 2025 ve dnech 25.-27.4. 2025. Ing. Martina Škrdlantová pro Vás připraví půldenní přednášku na téma Nejčastější manažerské...

'

Jak se vyhnout chybám při náboru, odměňování i motivaci zaměstnanců? Jaká jsou nejčastější porušení zákoníku práce v oblasti diskriminace? Někdo se může identifikovat jako muž,...

'

Ve zdravotnictví data neléčí, ale bez nich se už dnes ani nezačíná. Přejeme Vám do roku 2025 stabilní datové spojení, rychlé systémy a velké disky....

'

Nový cenový předpis MZČR pro rok 2025 je tady! Pro mnoho poskytovatelů zdravotních služeb přináší známé postupy z roku 2024, ale s důrazem na transparentnost...

'

Vážení zájemci o zpracování cenových kalkulací v těchto dnech, rádi bychom Vás upozornili, že aktuálně je možné zpracovat pouze kalkulace pro rok 2024. Pro rok...

'

Nedávno jsme zaznamenali článek o tom, čeho se nejvíce bojí malí podnikatelé v ČR. První tři body byly tyto: nedostatku kvalifikované pracovní síly a zvyšování...

'

K hotovým cenovým kalkulacím přikládáme praktická doporučení ohledně cenotvorby. Jde o doporučení, jak sestavit či upravit ceník vlastních výkonů. Dříve jsme tato doporučení měli zpracované jen...

'

Poskytovatel zdravotních služeb nemůže dosahovat libovolného zisku či jej plánovat. Výše zisku je oblast, která je regulována cenovými předpisy. Přečtěte si, jak. Funkcí a dělení...

'

Krátce před prázdninami jsme navštívili zástupce Specializovaného finančního úřadu (SFU), který (nejen) u poskytovatelů zdravotních služeb kontroluje cenové kalkulace. Cílem schůzky bylo vyjasnit si některé...

'

Protože často pomáháme lékařům s podnikáním v začátcích fungování i v průběhu fungování jejich praxí, množí se dotazy, jaký ordinační program vybrat. Navíc mnoha lékařům jejich ordinační program z různých důvodů nevyhovuje, ale pochopitelně jsou ke změnám velmi obezřetní. Připravili jsme pro Vás přehled hlavních oblastí, které je dobré mít vyjasněné předem. Udělejte si vlastní výběrové řízení a vlastní názor.

'

Odebírejte náš newsletter

Tipy, rady a novinky ze světa managementu ve zdravotnictví.

Přihlášením k odběru souhlasíte s našimi Zásadami ochrany osobních údajů.