Laserové technologie v posledních letech významně pronikají všemi obory. Čím dál častěji se lasery objevují i v ordinacích (např. zubních lékařů, ale i jiných lékařských oborech), kde se podílí na řadě nových léčebných postupů. Plánujete laser pořídit? Víte, jaké budou Vaše povinnosti?
Dodavatelé Vás často na povinnosti neupozorní, natož aby Vám příslušné náležitosti v rámci prodeje tohoto nákladného přístroje automaticky dodali a pomohli vyřešit. Často je sami neví nebo si nechtějí komplikovat obchodní případ (od obchodu Vás legislativními požadavky odradit).
Z legislativního hlediska je zdrojem informací nařízení vlády č. 1/2008 o ochraně zdraví před neionizujícím zářením. Naše informace jsme čerpali také z konzultace s pražskou hygienickou stanicí. Pokud spadáte pod jinou HS, bude třeba si s nimi ještě ověřit, zda jejich požadavky souhlasí. Máme zkušenost, že každá HS může požadovat něco trochu odlišného, proto je také oblast dokumentace pro lékaře natolik složitá a náročná.
Třídy laserů
Lasery se rozdělují na 4 třídy. Zařadit laser do třídy je povinností výrobce. Třídu je povinen uvést na štítku přímo na laseru. Jde o třídy 1, 1M, 2, 2M, 3R, 3B, 4, dříve označeno jako I., II., IIIa, IIIb a IV.
1. třída se obvykle v ordinacích nachází jako tzv. zakrytované lasery. Ač je laser označen 1. třídou, pod krytem přístroje je zařízení s laserem vyšší třídy. Na krytu takového přístroje musí být uvedena výstraha, že demontáž či sejmutí krytu je rizikové. Pro provozování takového přístroje není potřeba žádné zvláštní opatření.
V ordinacích se ale častěji nachází lasery kategorie 4., pro které již platí řada povinností. Jde o opatření k ochraně zdraví (zejména zraku).
Povinnosti související se zahájením provozování laseru
Maximálně do měsíce poté, co se začne na pracovišti provozovat laser, je nutno tuto skutečnost ohlásit na HS a nechat si od nich vše zkontrolovat a schválit. Přijdou se podívat osobně.
Konkrétně bude kontrolu zajímat
- Zda jsou na pracovišti návody k použití v češtině. Toto je, jak často zdůrazňujeme, klíčový dokument pro všechny přístroje.
- V návodu je třeba zjistit požadavky na servis, revize, vlastní (interní) údržbu a BTK, tyto požadavky zapsat do karty přístroje a důsledně dodržovat.
- Všichni pracovníci, kteří s přístrojem pracují, musí být zaškoleni dodavatelem či výrobcem (v tuto chvíli platí zákon, který to takto požaduje a neumožňuje, aby jeden zaškolený pracovník dále školil další zaměstnance na pracovišti; chystá se ovšem novela zákona, která snad toto kontroverzní nařízení zruší).
- Vyžaduje-li to kategorie laseru (od 3B výše), je důležité zajistit pro všechny osoby (pracovníky i pacienty), které se nacházejí na laserovém pracovišti v okamžiku práce s laserem, ochranné brýle. Brýle musí chránit zrak před zářením s vlnovou délkou shodnou s vlnovou délkou záření používaného laseru.
Pracoviště musí být na všech vstupních dveřích označeno výstražnými tabulkami, jedná se konkrétně o tři tabulky: symbol výstrahy laser, třída laseru, zákaz vstupu nepovolaným osobám s textem i v grafické podobě podle EU. Tabulky se dají objednat po internetu (např. zde je umí na míru vašim požadavkům)
- Pro třídy 3B a 4 byste měli zabezpečit zamezení vstupu nepovolaným osobám během práce s laserem. HS se tedy bude zajímat, jak je řešeno zamykání při provozu laseru (pražské HS stačí pokud zamykáte zevnitř, na kouli netrvá).
- Výstražná světelná signalizace umístěná na dveřích nebo v jejich blízkosti (pouze u laserů třídy 4). Svítící tabulku můžete objednat třeba zde.
- Zda jsou v ordinaci nějaké odrazivé plochy (stěny, povrchy, předměty, tj. např. okna nebo certifikáty na stěně apod.). Plochy jako okna se doporučuje krýt žaluziemi z neodrazivého materiálu z vnitřní strany, certifikáty pak sundat.
- I na vlastním přístroji (případně na i koncovce) musí být výstrahy a označení nebezpečnosti.
- Laserové zařízení by mělo být chráněno před neautorizovaným použitím (např. klíč či kód). Třída 3B a 4 musí být vybavena světelnou nebo akustickou signalizací chodu. Tato dvě opatření má na starost zajistit výrobce.
Dále doporučujeme
Zaškolení výrobce nebo dodavatele bývá zaměřeno na technické stránky chodu přístroje, samotnou práci s ním. Doporučujeme ještě laser začlenit do oblasti BOZP (pravděpodobně se změní identifikace a hodnocení rizik atd.). Zmiňované nařízení vlády 1/2008 Sb. stanoví minimální rozsah informací poskytnutých zaměstnanci k ochraně zdraví při práci:
„Zaměstnancům, kteří vykonávají práce spojené s expozicí neionizujícímu záření, musí zaměstnavatel poskytnout k ochraně zdraví při práci vždy informace o
- a) opatřeních přijatých na základě tohoto nařízení, nejvyšších přípustných hodnotách, způsobu jejich stanovení, jakož i o možných rizicích, která vyplývají z jejich překročení
- b) výsledcích zjišťování a hodnocení
- c) způsobech, jak rozpoznat zdraví škodlivé účinky expozice a jak je ohlašovat
- d) bezpečných pracovních postupech vedoucích ke snižování rizik souvisejících s expozicí neionizujícímu záření.“
A na závěr tři potěšující informace (dle informací pražské HS)
- už není třeba dělat kvůli laseru žádné změny v kategorizaci prací (dříve bylo nutné mít zaměstnance pracující s laserem v kategorii III), na práci s laserem se nepohlíží jako na rizikovou
- už není třeba dělat vyšetření očního pozadí u zaměstnanců pracujících s laserem
- také provozní deník není třeba, pokud to nežádá návod k použití.
Zajímá Vás, jak je to s laserovým ukazovátkem? Přečtete si výstižné informace z Hygienické stanice hl. města Prahy.
Mohlo by vás zajímat
Odebírejte náš newsletter
Tipy, rady a novinky ze světa managementu ve zdravotnictví.
Přihlášením k odběru souhlasíte s našimi Zásadami ochrany osobních údajů.