Střípky z konference Kdo bude pracovat

Dne 23. 2. 2017 týdeník Euro a vydavatelství Mladá fronta a. s. pořádali HR konferenci s názvem „Kdo bude pracovat?“. Ač konference směřovala napříč obory, otázka, kde vzít kvalitní lidi a jak si je udržet, je samozřejmě aktuální i ve zdravotnictví. Jak všichni víme, sehnat kvalitní pracovníky je ve zdravotnictví čím dál větší problém. Rádi bychom Vás informovali o tom, co nás na konferenci zaujalo a věříme, že to bude přínosné pro vaši soukromou praxi.

Kdo nemá čas číst dále, shrnuli jsme vše do drobné grafické hříčky (viz náhledový obrázek výše). Je Vám jasné, kdo bude pracovat? Jistota je, že Vy.

Nejlepší lidé chtějí pracovat pro nejlepší společnosti.

Na tom není jistě nic překvapujícího, jen je dobré si to uvědomit. Chytří, šikovní a motivovaní lidé chtějí pracovat mezi také takovými. Tedy, máte-li pocit, že najít kvalitní pracovníky je pro vaši firmu těžké, je nutné firmu posunout o úroveň (či úrovně) výše. Je nutné stát se preferovaným zaměstnavatelem. Je to běh na dlouhou trať. Budování jména firmy a posilování pozice se věnujeme v jednom z našem online školení.

Jan Bubeník: „Když se někdo bojí v hospodě říct, kde pracuje, máte jako zaměstnavatel problém.“

Všechno, co je významné, je pro pracovníky transparentní.

V řadě společností (konkrétně byl zmíněn třeba Google), platí jednoduché pravidlo, že vše, co je důležité, vědí pracovníci dříve, než veřejnost. Vedení společnosti je v častém (pravidelném) kontaktu se všemi pracovníky. Dnes je řada moderních nástrojů, jak to zajistit i ve větších společnostech.

Je třeba dlouho zkoumat, zda kandidát zapadne do týmu.

V řadě společností jsou nastaveny interní postupy, jak se ujistit, že zvolený kandidát zapadne do týmu. Před podpisem pracovní smlouvy je nutné kandidáta detailně seznámit s filosofií firmy a ujistit se, že mu tato filosofie sedí, tj. je upřímně hrdý, že u vás může pracovat.

44% lidí je náchylných ke změně.

Všichni víme, že najít volného pracovníka (tj. není nikde zaměstnán, vázán), je těžké. Je proto třeba oslovit ty pracovníky, kteří zaměstnáni jsou (třeba u konkurence). Statistiky říkají, že 44% osob je za určitých podmínek náchylných ke změně práce. Když už je někdo ochoten změnit práci kvůli penězům, chtěl by si polepšit alespoň o 1/3.

Preferovat schopnosti nad zkušenostmi.

Pročítáte CV, říkáte si, že málo kdo má vyhovující zkušenosti a máte pocit, že „nejsou lidi“. Kvalitní HR specialisté na to jsou z druhého konce – preferují schopnosti nad zkušenostmi. O schopnostech se ale z životopisu často moc nedozvíte, jedině tak mezi řádky.

Preference 50+ a sdílení úvazků.

V současné době není zájem o pracovníky nad 50 let věku. Vzhledem k vývoji demografické situace v ČR je v této skupině ale velký potenciál. Tj. současná nejsilnější skupina populace (tzv. husákovy děti) bude za pár let 50+. Další prostor, kde hledat volné zaměstnance, jsou osoby, které nemohou pracovat na plný úvazek (ženy na rodičovské dovolené, atd.). Zatím u nás není příliš běžné úvazky sdílet. Může to být ale velmi výhodné.

Konkurence je dobrá věc.

Nabídka práce je větší než poptávka. Proto je tu konkurence (zaměstnavatelé se perou o dobré lidi). Konkurence zvedá standardy chování, ale třeba i kvalitu pracovního prostředí. To, co dřív stačilo, je dnes málo. Pracovní síly je opravdu nedostatek, proto je potřeba roztočit mzdovou spirálu (tj. přestat odměňovat pracovníky v šedé zóně ekonomiky, ale nastavit adekvátní odměnu).  Mocná ruka trhu situaci vytříbí.

Zájem, pocit bezpečí

Pracovníci chtějí mít jistotu, že se o ně upřímně zajímáte. Chtějí do práce chodit ne pro peníze, ale aby byli šťastní, měli pocit bezpečí (ač už jde o jistotu práce nebo třeba jistotu peněžního plnění v případě dlouhodobé pracovní neschopnosti). Než nějakou změnu ve vztahu k pracovníkům uděláte, měli byste se ptát, co lidé chtějí.

Zbavit se predátorů.

Jestliže se v týmu vyskytne nějaký predátor (sebestředný jedinec, který jde přes mrtvoly, nekouká na ostatní), je potřeba rychle se ho zbavit. Jinak hrozí, že i ostatní členové týmu rychle přijmou jeho hru a bude to mít na firmu zničující vliv.

Nesoustředit se na slabiny.

Pozitivní psychologie říká, že není dobré soustředit se na slabiny lidí, ale naopak na ty silné stránky. Máme trávit čas tím, co nám jde, ne tím, co nejde, protože lidé se nemění. Jako zaměstnavatelé máme najít v každém to nejlepší, a to odemknout.

A co je vůbec hlavní poselství? Pečovat o své klíčové pracovníky tak, abyste nikoho hledat nemuseli.

Zajímají Vás informace, které se týkají řízení ordinace? Přišli jste již na to, že bez znalostí managementu nebude Vaše praxe fungovat bezproblémově? Setkali jste se s tím, jak těžké je získat informace k řízení praxe? Přidejte se k nám – online školení managementu Vám pomůže vyřešit, co Vás trápí.